شناخت مبلمان کلاسیک

سبک ها و فرم هایی که در طول قرن ها دوام آورده و باقی مانده اند این تمایز را یافته اند که کلاسیک نامیده شوند. مبلمان برخوردار از افتخار زمان، امروزه همچنان و به آن اندازه که در زمان آفرینش خود بوده اند در خدمت تامین نیاز های ما قرار دارند . مبلمان، از نظر طراحی در تمام زمان ها تازه و مطابق روز هستند: طرح مبلمان خوب، در واقع همیشگی است.

تاریخچه مبلمان کلاسیک

مبلمانی که امروزه کلاسیک محسوب می شود، ریشه در انگلستان دارد. در قرن هفدهم، وقتی اولین مسکن گزینان، انگلستان را به مقصد آمریکا ترک کردند سلیقه ی خود در مورد مبلمان را نیز با خود به آمریکا بردند. این سبک سنگین به نام حاکمان آن زمان، ویلیام و ماری نامیده می شد. این مبلمان که عمدتا از چوب بلوط ساخته می شد دارای قسمت های خراطی شده بود. میز هایی که با باز کردن قسمت لولا شده، بزرگ تر می شود و صندلی پشت نرده ای در این دوره رواج داشت.

میز چهار پایه ی کشودار

جهت آشنایی با دیگر سبک هاانواع سبک دکوراسیون داخلی

صندلی بالی ملکه

((این صندلی راحتی نام خود را از طرفین جلو آمده ی خود می گیرد. ))

اواسط قرن هیجده ، عصر طراحان بزرگ مبلمان بود : مبلمان انگلیسی، دیگر یادآور سلطنت بریتانیا نبود بلکه مبل سازان را نیز به یاد می آورد . تامس چیپندال (thomas chippendale) صنعت گر لندنی، نامی که در این دوره درخشید.

قرن هجدهم، به ویژه در مهاجرنشین های ساحل شرقی آمریکا، عصر پیشرفت و خوشبختی بود، در  خانه ها، سلیقه ی مبلمان استادانه و زیبا به وجود آمد.

انواع چوب های بکار رفته در مبلمان

مبلمان چیپندیل

با طرح های استادانه با همه اشکال مبلمان هماهنگی داشته و چوب ماهون وارداتی و صاف به عنوان چوب برتر، جانشین چوب گردوی بومی شد. صندلی های ظریف با میله های ظریف با میله های تزئینی در پشت، کاناپه های پشت شتری، یخدان های جلو بسته و میز چای با رویه ی سینی شکل توگود از جمله مصنوعات اصلی دوره ی چیپندیل است. چیپندیل فورا به خاطر عناصر متمایز کننده ی آن قابل تشخیص است:

  • پایه توپی
  • پنجه ی شیری
  • طراحی به شکل پیچک صدف حلزونی حکاکی شده
  • آرایش سنتوری شکننده و گلدسته های شعله ای

صندلی راحتی پشت میله ای بلند

((این صندلی که حدودا در سال 1700 در نیوانگلند ساخته شد.))

پارچه های مرتبط

صندلی پشت گلدانی ملکه

((پشت صندلی اندکی خمیدگی دارد. ))

قفسه روی قفسه

((با پوسته های حکاکی تزئین شده است. ))

 دوره ی مبلمان کلاسیک فرانسوی

دوره های کلاسیک مبلمان فرانسوی به دوران سلطنت لوئی پانزدهم و لوئی شانزدهم باز می گردد. مبل سازان سلطنتی، دربار این دو پادشاه را به فراوانی از مبلمان قرن هجدهم پر کردند و معیاری برای مد اروپایی به وجود آوردند.

تاریخچه

لوئی پانزدهم که نتیجه ی لوئی چهاردهم بو عشق جد خود را به تجملات و اشیای لوکس جاودانه کرد. دوران سلطنت این پادشاه با دوره ی رمانتیک و اصراف کاری عصر روکوکو مقارن بود. مبلمان از خطوط هماهنگ و موجی، منبت کاری پیچیده با چوب های خارجی، لاک و الکل کاری و استفاده ی بیشتر از تزیین های طلایی رنگ پیروی کرد.

برای انتخاب درست و کارآمد طرح مبلمانمان و بکار گیری پارچه ی مناسب به برای طرح و مدل مبلمان، با توجه به در نظر گرفتن صلیقه شما و نوع چیدمان محل مرد نظرچیدمان اتاق بهترین ایده ها را انجام دهیم.

چیدمان اتاق

مبلمان لوئی پانزدهم به علت توجه به راحتی نیز مشهور است . در صندلی دسته دار برژر که یکی از اولین صندلی های پوشیده با پارچه ی مبلی است تناسب اجزا، با بدن انسان تناسب همخوانی دارد ، دسته ها بسته هستند و روی صندلی بالشتی ضخیم است.

گنجه

((گنجه ی چوب گردویی سبک لویی پانزدهم، اواخر قرن هیجدهم. ویژگی آن پایه های منحنی و حاشیه های حکاکی شده است. ))

 

مبلمان سازان، تحت تاثیر کلاسیک نو، یا برگشت به ارزش های طراحی تمدن های باستان، به انواع گوشه دار بودن که در اوایل قرن رایج بود بازگشتند. کمد، صندلی، میز های کار، ستایش اغراق آمیز نیمرخ تقریبا چهار گوش، پایه های کم کم نازک شونده و دارای شیار های عمودی و زیر پایه ی توپی یا کره مانند.

کمد و کنسول های شکم دار

((برامدگی ها و شکم دار بودن بعضی مدل ها و حکاکی های برجسته و زیبا. ))

مبلمان نو کلاسیک

مبلمان نو کلاسیک از اواخر قرن هفدهم تا اواسط قرن هجدهم است و دربرگیرنده ی سبک های فدرال و امپراتوری است. اشتیاق زیاد به سبک های باستانی و تقلید از طرح های یونانی، از حفاری های پمپئی الهام می گرفت. همچنین پدران استقلال آمریکا، به دموکراسی های اولیه ی تاریخ بشر، به عنوان مدل های جمهوری جدید خود می نگریستند و معتقد بودند طرح کلاسیک باید نمایانگر ایالات متحده ی جدید باشد.

تاریخچه

طولی نکشید که آمریکاییان غرور خود را با پر کردن ساختمان های سبک یونانی احیاء شده با مبلمان نو کلاسیک نشان دادند. این این عصر صلح، شاید اوج گرفتن ملی گرایی در چندین کشوئ اروپایی نیز بود و مبلمان بازتاب حالت درون گری آن بود.

میر پا دیواری

 

مبل های فدرال چگونه هستند

به سبک های ظریف و هندسی یعنی پایه های ستونی، پشت های مربعی و زیر پایه های بلوکی خود شهرت دارد. این سبک توسط دو مبل ساز انگلیسی به نام های جورج هپل وایت (george hepplewhite) و تامس سراتون (thomas sheraton) نیز نامیده میشود از جمله مبل های فدرال، میز های تحریر و منشی گری که نشان دهنده ی تشنگی کشور به خواندن و نوشتن بود و برای مبله کردن اتاق ناهار خوری، میز کنار ی به کار گرفته شد مبلمان مدل آمپیر (امپراتوری) نیز ریشه در جهان باستان دارد و از زمان امپراتوری ناپلئون الهام می گیرد.

 

سبک معاصر همانند پیشیان خود با چند شخص با استعداد شروع شد. ولی سازندگان مبل های قرن بیستم، به جای آن که مبل سازان و نجاران باشند معماران و طراحان بودند.

تاریخچه

این موج جدید صنعت گران، در باوهاس (bauhaus) پرورش یافتند. باواهاس، یک هنرستان آلمانی است که در 1919 تاسیس شد. هنر جویان این هنرستان، با شعار ((فرم به دنبال عملکرد می آید )) آموختند که مفاهیم طرح خوب را در نیاز های تولید انبوه تجاری و نیاز به خانه های عصر فراصنعتی به کار بگیرند. مبلمانی که نتیجه شد، مبلمانی ساده و هندسی بود که نشان داد از تولید شدن با ماشین، ترسی نداشت.

برای ثبت سفارش پیام بدید.